mandag den 4. april 2016

Concept Cartoons


Concept Cartoons er en række tegneserier, som illustrerer dagligdags naturvidenskabelige fænomener. Figurerne kommer med modstridende påstande, som vækker nysgerrighed, skaber diskussion og fremmer en videnskabelig tænkemåde. Ved at præsentere forskellige måder at betragte det samme fænomen på, problematiserer Concept Cartoons opgaven, og er dermed med til at stimulere udviklingen af nye idéer.
Tegneserierne lægger ikke altid op til at finde et enkelt korrekt svar, men peger snarere på omstændigheder, definitioner og mulige sammenhænge mellem forskellige parametre.

Concept Cartoons:
  • ..hjælper børnene til at formulere deres idéer
  • ..udfordrer og udvikler børnenes forestillinger
  • ..illustrerer alternative synsvinkler
  • ..stimulerer til diskussion og argumentation
  • ..fremmer eftertanke og argumentation
  • ..hjælper børnene til selv at stille spørgsmål
  • ..er et udgangspunkt for videnskabelige undersøgelser og nysgerrighed
  • ..giver en retning for undervisningen
  • ..fremmer børnenes engagement
Concept Cartoons er udviklet af de engelske forskere Brenda Keogh og Stuart Naylor (www.millgatehouse.co.uk).

 

Metode:

Vælg ca. 4-6 børn og en af tegningerne fra Concept Cartoons der problematisere et relevant problem. På bagsiden af tegningen er der en vejledning til hvordan kortet kan bruges. Det er en god ide at have læst kortet og forberede de ting man skal bruge inden man samler børnene. Arbejdsmetoden minder meget om fri for mobberi.
 
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar