onsdag den 8. marts 2017

Arbejdsmetode


At arbejde med den naturfaglige tilgang(science) starter med en undren over et objekt, fænomen eller begivenhed.


Refleksioner over hvad der kan forklare dette (opstille hypoteser)
  •          Forudsigelser eller undersøgelser, der måske indebærer eksperimenter (indsamling af data)
  •          Analyse og fortolkning af disse data
  •          Foreløbig Konklusion
  •          Evt. Nye undren (og så kører det igen)
Pædagoger som arbejder med en undersøgende naturfaglig tilgang:
  • Kender ikke svaret på det spørgsmål eller problem der bliver undersøgt;
  • Betragter undersøgelsen som vigtig og engagerende og er begejstrede over at prøve at finde et svar
  • Ved nok om emnet til at få nogle ideer om, hvad der kan være forklaringen eller svaret;
  • Bruger data som grundlag for evidens, men indsamler ikke nødvendigvis nye data.
  • Giver ikke børnene svaret, men guider gennem dialog børnene frem til et svar som giver mening for dem.
  • Giver børnene tid til at komme frem til deres eget svar
  • Stiller undrende og opklarende spørgsmål (åbne produktive spørgsmål)Udfordre børnene alt efter deres niveau og udviklingstrin
  • Pædagogen viser en åben og kritisk tilgang til at være undrende i forhold til naturen.
  • Pædagogen er medundrende og medundersøgende og eksperimentere sig frem til en nærmere forståelse
Hvad lærer børnene:
  • De lærer at kategorisere. Ser forskelle og ligheder
  • De lærer at være sammen i naturen på en positiv og engageret måde
  • De lærer at forstå sammenhænge
  • De bliver præsenteret for en metode, der giver aktive, svarsøgende børn.


Det er pædagogens spidskompetencer. Det er sådan at pædagoger skal arbejde :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar