At arbejde med den naturfaglige tilgang(science) starter med en undren over et objekt, fænomen eller begivenhed.
Refleksioner over hvad der kan forklare dette (opstille hypoteser)
- Forudsigelser eller undersøgelser, der måske indebærer eksperimenter (indsamling af data)
- Analyse og fortolkning af disse data
- Foreløbig Konklusion
- Evt. Nye undren (og så kører det igen)
Pædagoger som arbejder med en undersøgende naturfaglig tilgang:
- Kender ikke svaret på det spørgsmål eller problem der bliver undersøgt;
- Betragter undersøgelsen som vigtig og engagerende og er begejstrede over at prøve at finde et svar
- Ved nok om emnet til at få nogle ideer om, hvad der kan være forklaringen eller svaret;
- Bruger data som grundlag for evidens, men indsamler ikke nødvendigvis nye data.
- Giver ikke børnene svaret, men guider gennem dialog børnene frem til et svar som giver mening for dem.
- Giver børnene tid til at komme frem til deres eget svar
- Stiller undrende og opklarende spørgsmål (åbne produktive spørgsmål)Udfordre børnene alt efter deres niveau og udviklingstrin
- Pædagogen viser en åben og kritisk tilgang til at være undrende i forhold til naturen.
- Pædagogen er medundrende og medundersøgende og eksperimentere sig frem til en nærmere forståelse
Hvad lærer børnene:
- De lærer at kategorisere. Ser forskelle og ligheder
- De lærer at være sammen i naturen på en positiv og engageret måde
- De lærer at forstå sammenhænge
- De bliver præsenteret for en metode, der giver aktive, svarsøgende børn.
Det er pædagogens spidskompetencer. Det er sådan at pædagoger skal arbejde :)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar